D-vitamin D-vitamin

A D-vitaminról általában

A D-vitaminnak egyetlen fontos feladata van, ez pedig nem más, mint a bélből felvett kalcium kalciumsóit beépíteni a csontokba és a fogakba. Tehát a D-vitamin felelős azért, hogy csontjaink épek és egészségesek legyenek. Ezenkívül még szabályozzák a foszfor háztartásunkat is. D-vitamin nélkül nem létezik erős csontváz.

A D-vitaminról általában

A D-vitamin egy zsírban oldódó vitamin, mely epe sók segítségével oldódik ki az élelmiszerekből és fehérjére van szükség ahhoz, hogy eljusson a májba, mivel a vizes vérben nem lehet zsíranyagot szállítani. A májból a D-vitamin a vesébe jut, ahol feltöltődik és ezután már tökéletesen megfelelő lesz arra. hogy beépüljön a csontokba. Felszívódását az A-vitamin nagyban javítja, tehát érdemes együtt fogyasztani őket.


A D-vitamin természetesen nemcsak a csontjainkra hat. A csonterősítésen kívül még gondoskodik az idegrendszer megfelelő működéséről, segítségével nyugodtak, optimisták vagyunk (akárcsak a B-vitaminokkal). Ezenkívül fokozza a hormonképződést és javítja a vérkeringést. Méregtelenítő hatása is van, mivel a szervezet ólommentesítését látja el. De nem szabad elfelejtenünk megemlíteni azt sem, hogy a jó szívműködéshez, izomműködéshez és az immunrendszer megfelelő működéséhez is D-vitaminra van szükség.


Erre a zsírban oldódó vitaminra, amit kalciferolnak is hívnak, a gyerekek számára napi 5 mcg-ra, a felnőttek esetében 10 mcg-ra van szükség. Szerencsére szervezetünk is elő tudja állítani a bőrben, így D-vitamin elegendő mennyiségű napozással is pótolható. Persze ezzel óvatosan kell bánni: ne napozzunk 10-16 óra között, a fehér bőrűek kerüljék a tűző napot, stb. Ezenkívül rengeteg élelmiszerben megtalálható a D-vitamin. Először a csukamájolajból vonták ki, mivel ebben található meg a legnagyobb koncentrációban: 2 kávéskanálnyi mennyiség 240 mcg-ot tartalmaz. De kitűnő D-vitamin forrás a hering, a makréla, a lazac, a szardínia, a tonhal, a tej, a teljes kiőrlésű gabona, a tojás és még a máj is.


Azonban ha túl sok D-vitamint fogyasztunk, akkor megemelkedik a vér kalcium szintje és a többlet lerakódik. Persze ehhez a napi ajánlott mennyiség 100-250-szeresét kellene elfogyasztani.


További részletek